PARADISE LIVE 2023

Arrangerer likevel festival – på hjemmebane

Tekst: Svein Morten Havaas (Lister)

I februar besluttet Farsund Motorbåtforening å avlyse Paradis Live i Paradisbukta i år. Men nå har de ombestemt seg. Det blir festivalkveld tirsdag 11. juli – og det i foreningens eget nærområde ved Badehuset på Naudodden.

100 år

Vi har likevel valgt å kjøre Paradis Live-konseptet på Naudodden i tilknytning til vårt eget klubblokale og Badehuset. Dette gjør vi for å få vist klubben og området på en god måte, og i anledning av at foreningen i år er 100 år, opplyser Alf Erik Martinsen til Lister på vegne av Motorbåtforeningen.

Å legge Paradis Live 23 til eget nærområde kom opp som en idé i forbindelse med planlegging av foreningens nevnte 100-årsjubileum.

Vi ønsker å vise hva vi har der ute. Samtidig husker vi godt den gangen Nordsjøfestivalen hadde noen av sine arrangementer på Naudodden med stor suksess, sier Martinsen.

Noe nedskalert synes festivalen likevel å bli i forhold til opplegget i Paradisbukta. Men arrangørene håper likevel på masse folk.

Vi har engasjert Tor Arve Barøy på «musikkfronten» da han har et stort nettverk i så måte, sier Martinsen. – Tanken er at i år blir det en miks av noe nytt, og en god allsangfaktor, legger han til.

Kritikerrost rockepoet

En av artistene som Barøy har booket til å spille på Naudodden er rockepoeten Tom Roger Aadland. Han har med seg både egne låter og Bob Dylan på nynorsk i gitarkofferten sin.

Aadland er en av landets mest kritikerroste låtskrivere de siste årene. Hans nye album« Motgift» har høstet strålende anmeldelser, heter det i en utsendt pressemelding.

Aadland er aktuell med singelen «September», en duett med artisten Kine Nesheim. Han har hatt en rekke låter i rotasjon på norsk radio, og mange kjenner nok igjen titler som «Alle dei i ei» og «Min beste ven på ein dårleg dag». For tida gjør Dylan-gjendiktningene hans suksess på Det Norske Teatret i Oslo i forestillingen «Vikla inn i blått». Dobbeltalbumet «Blondt i blondt» ble kåret til årets album av P1 Norsk på norsk da det kom ut. Aadland er også kjent som tekstforfatter for blant annet Hellbillies, Vamp og Marion Ravn.

Dylan-gjendiktningene hans har truffet mange, og da den nye biskopen i Stavanger ble vigslet, var Dylan sunget av Aadland hennes musikalske ønske og H.M. Kongen blant tilhørerne. Han var også blant de utvalgte artistene i en NRK-sendt TV-konsert da Dylan fylte 80 år.

Tom Roger Aadland er fortsatt på veien – og fortsatt på vei. Han er kjent som en energisk utøver med en spesiell evne til å formidle innholdet i en låt, og har rykte på seg for alltid å levere varene på scenen, lyder det i pressemeldingen.

Foto:  Edgar G. Bachel

Sterke melodier og tekster

Også Tove Bøygard, som betegnes som en av landets mest kritikerroste artister, kommer til Paradis Live i Farsund 11. juli.

Hun gleder seg veldig til å komme tilbake til Farsund, der hun spilte for første gang i november i fjor på Kulturkjelleren på Farbrot, i samspill med Jørun Bøgeberg og Tor Arve Barøy. Det sistnevnte ble en veldig hyggelig opplevelse med et meget dedikert publikum.

Bøygard har gitt ut fire soloplater, og samtlige album har høstet ovasjoner fra en samlet musikkpresse. Aftenposten kastet terningkast seks og konstaterte at Tove Bøygard er «en formidabel artist, tekstforfatter og låtskriver».

Tove Bøygard er kjent for sine sceneopptredener med sterke melodier og tekster på hallingdialekt. Formidlingsevne og nærvær er ord som går igjen i beskrivelser av konsertopplevelser med henne.

Foto: Anne Valeur

Lokale solister

I tillegg til de to nevnte headlinerne, skal også Børre Bratland fra Jæren som bærer artistnavnet General Forsamling, countrybandet SpangRaiders fra Lindesnes med Morgan Lee Lehne i spissen, og festivalens eget husband Farsund Allstars bidra musikalsk. Sistnevnte, som utelukkende består av lokale musikere, skal på slutten av kvelden kompe for en samling lokale solister.

Alle har lokal tilhørighet, og vi kan love høy allsangfaktor og god stemning. I dette segmentet har vi også fått med oss selveste Mr. Dennis, alias Bjørn Åge Dennis Nilsen, kjent fra Luxus leverpostei og Fandens oldemor, skriver Tor Arve Barøy i en pressemelding.

Resten av disse solistene vil bli kunngjort fortløpende på arrangementets Facebook-side utover våren, opplyser han.